Asser Skude

Asser Skude

Fjerde søndag efter HelligTreKonger

PrædikenerPosted by Asser Skude 24 Jan, 2019 10:08:03

Evangelium til søndag den 3. februar 2019
Jesus gik om bord i en båd, og hans disciple fulgte ham. Da blev der et voldsomt uvejr på søen, så båden skjultes af bølgerne. Men han sov. Og de kom hen og vækkede ham og sagde: »Herre, frels os! Vi går under!« Men han sagde til dem: »Hvorfor er I bange, I lidettroende?« Da rejste han sig og truede ad storm og sø, og det blev helt blikstille. Men folk undrede sig og sagde: »Hvem er han, siden både storm og sø adlyder ham?«
Matt 8,23-27

- fra den autoriserede oversættelse, © Det Danske Bibelselskab 1992


Overvejelser forud for prædiken kl. 10.30 i Bellahøj kirke 2019

- stormen på søen


Dagens evangelium er en af de fortællinger, som jeg tydeligst husker. Jeg er sikker på jeg hørte den første gang som helt lille, og den gjorde indtryk på mig. Det er en fantastisk og dramatisk beretning: Alle elementer raser. Vind og hav står i et.

Kun hvis man kender søen og har oplevet at være et med søen og prisgivet søen, kan man helt forstå, hvad der er på spil. Det her er alvor. Det er et spørgsmål om liv og død for de, som er om bord.

De, som er er om bord i båden, var kendt med søen. Søen var en del af deres hverdag – på den ene eller anden måde. Var de ikke selv fiskere, var deres bror eller far det nok. Det siges i øvrigt om et af områderne og dens befolkning ved søen blev kaldt det samme som søens fisk. Så når Jesus sagde: I skal ikke længere fiske fisk, men fiske mennesker, kan der meget vel have været et ordspil (på aramæisk som oversat til danske breddegrader:, I skal ikke længere fange Bornholmere, men bornholmersild.)

En ting er de ombordværende frygter for deres eget liv. Det er slemt nok hvis de selv dør, men værre er for dem på land, som efterlades uden mand, søn eller nogen til at forsøge dem. Det er med andre ord, dem på land, der kommer til at betale prisen, hvis båden går ned og ingen overlever: Familie og børn rammes hårdt, hvis der sker en ulykke på havet.

Stormen er ikke bare en naturfænomen med voldsomme kræfter. I det Gamle Testamente er stormen ofte en måde, som Gud manifesterer sig på. Sådan kunne man også godt betragte dagens evangelium. Hvem andre end Gud kan byde over storm og hav? Det er og bliver Gud.

Den fremstilling af stormen på søen, der falder mig mest spontant ind er Havsteen Mikkelsens ”Søen” i Skt. Nikolaj kirke i Rønne (Bornholm). Det er ingen hemmelighed at f.eks. bornholmere alle dage har levet tæt på naturens kræfter og med naturen omkring sig. Som fiskere har mange haft søen tæt inde på livet. Og mange har mistet deres kære - under stormes rasen.

Sådan var det og sådan er det stadig den dag i dag for de som lever tæt på og i naturen og er prisgivet dens kræfter. Måske er det heller ikke tilfældigt at man ofte finder en ydmyghed og respekt for havet og naturens kræfter - netop i samfund, som har det inde på livet hver dag.

Som søfartsnation kan det heller ikke undre nogen at Danmark har relativt mange kirker tilegnet den helgen Nikolaj - som i følge den gamle katolske tradition var den biskop i det nuværende Tyrkiet og som blev kendt for bl.a. at redde skibbrudne.

Op gennem tiderne har mange mennesker fundet deres tro - netop allermest udsat og presset - af f.eks. stormes og naturkræfters rasen. Nogle fortæller om de nærmest er blevet reddet ved et mirakel eller at Gud har grebet ind. Uanset hvordan man forholder sig til deres historier, er de fortællinger virkelige for de mennesker, og enhver som har sejlet på åbent hav i en relativ lille båd har eller vil formentlig også blive konfronteret med sin værste frygt, når stormen raser.

Så er man bare i naturens og kræfternes vold, og har kun lidt kontrol over situationen, men har dog håbet og troen på at det nok skal gå alligevel, kan det håb og den tro redde en - om ikke bogstaveligt, så dog mentalt og i evighedens perspektiv.

Lov og tak og evig ære være dig vor Gud, Fader, Søn og Helligånd, du som var, er og bliver, én sand treenig Gud, højlovet fra første begyndelse, nu og i al evighed.
Amen

- forslag til salmer: 36 7 696 – 150 321 644

- Asser Skude 2011 ©



  • Comments(0)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.